fbpx

מהן בעיות שינה

בעיות שינה

כשהוא יגדל זה יעבור? מהן בעיות שינה?

בעיות שינה נושא שרבים מאיתנו נתקלים בו. לא פעם שמעתי מאמהות מעודדות אחת את השניה בנושא: "זה יעבור, הוא ישן כשהוא יגדל…" או "אני נתתי לה לאכול בלילה עד גיל שלוש וזה בסדר…" או "אל תדאגי, כשהוא יכנס לגן עירייה תראי איך הוא מותש כבר בשש".

האם ככה אנחנו רוצים שילדינו ירדמו? כשהם תלויים באוכל או כשהם מותשים עד כלות? האם הפרעת שינה באמת תעבור או שמא תמשיך להשפיע על ההתנהלות שלהם במהלך השנים?

מהן הפרעות שינה?

  1. קושי בהרדמות  – ההרדמות מתישה ומתמשכת זמן רב כחצי שעה ואפילו יותר. 
  2. שינה לא רציפה – כאשר יש יקיצות רבות במהלך הלילה ונדרשת התערבות של ההורים בעזרה להרדמות.

כאשר מתקיים אחד משני הפרמטרים או שניהם באופן עקבי ניתן להצביע על בעיית שינה.

בנוגע לעניין הגיל ו"כשהוא יגדל הוא ישן". תינוקות ופעוטות צריכים לישון יותר ממבוגרים. הצורך הבסיסי התורם להתפתחות וגדילה בין היתר היא שינה. אבל, למה בעצם הם מתעוררים הרבה בלילה? בואו נדבר רגע על מחזורי שינה, מחזורי שינה של תינוקות מתרחשים כל 40 ד' לערך, אצלנו המבוגרים כל שעה וחצי.

לאחר כל מחזור שינה יש יקיצה טבעית. לאחר מכן אנחנו אמורים לחזור לישון ולהתחיל את מחזור השינה הבא. אבל אם אנחנו לא יודעים להרדם לבד. מחזור השינה הבא יהיה יותר ארך וגם השינה תהיה מקוטעת. מה שאומר שאם אנחנו כמבוגרים ישנים בלילה כ 6-8 שעות, יכולות להיות לנו כ- 3 יקיצות שלא ממש יפריעו לנו או ישפיעו עלינו.

אבל , אם תינוק/ פעוט שאמור לישון בין 8-12 שעות בלילה יתעורר כ- 12 פעמים בלילה או יותר, אין ספק כי תיווצר בעיית שינה שתשפיע הן על התינוק והן על ההורים. ומכאן, בעיית השינה הרבה יותר מורגשת וקריטית בגיל הינקות.

הפרעות שינה בינקות ובילדות המוקדמת הן בין ההפרעות השכיחות ביותר

הן מאפיינות כ 30% מכלל הילדים עד גיל חמש. למרות שבקרב הורים רבים רווחת העמדה כי בעיות שינה כמו: קושי בהרדמות או יקיצות רבות במהלך הלילה הן תופעה התפתחותית ושהן יחלפו עם הגיל, הידע המקצועי ומחקרים שבדקו את הנושא מוכיחים כי אל בעיות שינה יש צורך להתייחס ברצינות והן עלולות להתפתח ולהשפיע על הילד בתחומי חיים רבים.

מהי שינה טובה?

שינה שבה הילד רגוע, נינוח, נרדם בקלות וללא "מלחמות". שהילד מרגיש בטוח ובוטח בסביבה שלו הוא יכול להגיע למקום של שינה טובה. זו שינה רצופה ללא התעוררויות מיותרות בלילה. ילד עם הרגלי שינה טובים וללא בעיית שינה יקום בבוקר נינוח וערני ולא ירגיש צורך לחזור לישון כתוצאה מעייפות הנובעת מיקיצות מרובות שהיו לו במהלך הלילה.

ההשפעות של משך הזמן ואיכות השינה.

ההשפעות הרבות של איכות שינה ירודה על התפקוד הקוגניטיבי, על מצב הרוח ועל ההתנהגות של ילדים הודגמו במחקרים שונים. הורים רבים מדווחים שאחרי לילה ללא שינה מספקת, הילד שלהם אינו במיטבו. הרי כך גם אנחנו. אם לא נישן טוב בלילה נהיה עייפים במהלך היום, פחות מרוכזים ונינוחים. זה לא סוד ששינה טובה תורמת להתפתחות המוח, לגדילה ולחיזוק המערכת החיסונית. 

עולה השאלה: האם השפעות אלה הן נקודתיות? כלומר, יחלפו עם הזמן ("כשהוא יגדל הוא ישן טוב") או שהן ארוכות טווח וישפיעו גם בעתיד?

הורים רבים (וכמובן אנשי מקצוע וחוקרים) מוטרדים מהשאלה . מחקר שנערך באוניברסיטת ת"א והתפרסם בשנת 2015  בכתב העת Developmental Neuropsychology.  המחקר מצביע על כך שתינוקות שמקיצים יותר פעמים בלילה בשנתם סביב גיל שנה מתקשים יותר במטלות הדורשות קשב וריכוז. כתוצאה מכך התינוקות סובלים יותר מבעיות התנהגות כאשר הם מגיעים לגילאי 3-4 שנים.

במחקר זה שנערך במעבדת השינה לתינוקות וילדים בניהולו של פרופ' אבי שדה ז"ל. נבדקה שנתם של תינוקות בגיל שנה באמצעות מכשיר דמוי שעון יד שמתעד את דפוסי השינה והערות של התינוק בצורה אובייקטיבית בסביבת השינה הטבעית.

לאחר כשנתיים, הפעוטות (שהיו אז תינוקות) נבחנו שוב באמצעות מטלה דמוית משחק מחשב שבוחנת את יכולת הקשב והריכוז שלהם. נמצא שהילדים שסבלו מקשיי שינה בגיל שנה סבלו יותר מקשיים בביצוע מטלת הקשב והריכוז בהמשך וכן דווחו כסובלים יותר מבעיות התנהגות שונות.

החוקרים הסבירו שייתכן שבעיות השינה בגיל הרך משפיעות על תהליכי ההתפתחות הבשלת המוח ועקב כך על התפקוד של הילדים בגילאים המאוחרים יותר. אך ייתכן גם שגורם אחר כלשהו (גנטי או סביבתי) משפיע לרעה הן על השינה של הילדים והן על התפתחותם בתחומים האחרים. 

מה יותר חשוב, זמן שינה או איכות שינה? שניהם ביחד!

זמן השינה מושפע מאיכות השינה ולכן ככל שאיכות השינה תהיה ירודה כך גם משך השינה ולהיפך.

לסכומו של דבר, אין אני אומרת שבעיות שינה בינקות גורמות להפרעות קשב וריכוז, ממש לא! אך בעיות שינה עלולות לגרום לקושי תפקודי והתנהלות שיוביל לקשים במהלך היום.  ילד שלא ישן טוב יהיה עייף, פחות רגוע ופחות מרוכז. ילד שישן טוב בלילה יהיה ערני, נינוח, אנרגטי ומרוכז. בדיוק כמו שאנחנו בתור אנשים בוגרים זקוקים לשינה טובה כדי להתנהל באופן מיטבי במהלך היום בטח ובטח ילדינו.

ולכן רצוי לזהות כבר בגיל ינקות אם קיימת בעיית שינה. אפשר וחשוב ללמד תינוק לישון כבר מגיל צעיר. 

איש מקצוע יוכל לעזור לכם על מנת לקבל הכוונה מדויקת ומותאמת.

כי "לישון זה לא חלום".

אוראל וסרמן

054-524-5665

יועצת שינה מוסמכת

B.Ed בחינוך מיוחד והוראה + M.A בייעוץ חינוכי

שיתוף

פוסטים נוספים שיכולים לענייך אותך

סדר יום לתינוק לפי גיל!

גיל 5-7 ח’ – 3 שינות ביום בגילאים האלה הקטנים עדיין זקוקים ל- 3 שינות ביום. יכול להיות שלקראת גיל 7 חודשים, אתם תשימו לב

כמה שעות תינוק צריך לישון

כמה שעות תינוק צריך לישון?

הרבה אמהות פונות ומנסות להבין – כמה שעות תינוק צריך לישון? הן טוענות שהן לא מצליחות לחבר מחזורי שינה – לעיתים גם ביום וגם בלילה

השאירו פרטים

מחפשת מתנה
מקורית ?

ניתן לרכוש שובר מתנה
לפגישת ייעוץ שינה או
הדרכת הורים כשי
ללידת תינוק חדש

שאלון התאמה

מלאו את הטופס ואחזור אליכם ב24 שעות הקרובות.