לישון זה לא חלום

לישון זה לא חלום

לישון זה לא חלום – שינה היא צורך קיומי, בדיוק כמו אויר ומים, שינה הכרחית להטענת הגוף. לעיתים אנחנו ממעיטים  בערכה, חושבים ש"נשלים שעות שינה אחר כך" או ש"התינוק ישן כשהוא יגדל" אך זו טעות.  הפרעות שינה בינקות ובילדות המוקדמת הן בין ההפרעות השכיחות ביותר ומאפיינות כשלושים אחוזים  מכלל הילדים עד גיל חמש. למרות שבקרב הורים רבים רווחת העמדה כי בעיות שינה של קושי  בהרדמות או יקיצות רבות במהלך הלילה הן תופעה התפתחותית ושהן יחלפו עם הגיל, הידע המקצועי  ומחקרים שבדקו את הנושא מוכיחים כי אל בעיות שינה יש צורך להתייחס ברצינות והן עלולות להתפתח, להיות מורכבות ואף להשפיע על הילד בתחומי חיים רבים. 

שינה רצופה. האמנם? בדרך כלל חושבים שבזמן שינה הגוף כולו ישן, אך לא כך הדבר. שינה היא מצב  פיזיולוגי הפיך ומחזורי המאופיין בפעילות ותגובה לגירויים בעוצמה נמוכה מאשר בזמן ערות. השינה  אינה באמת רצופה, במהלך השינה ישנן יקיצות באופן טבעי. ברמה ההישרדותית שלנו כיצורים יומיים  

)מלשון יום( כדי לבדוק ש"הכל בסדר". היקיצות הן מנגנון פנימי שבודק אם יש הלימה בין התנאים  שבהם נרדמנו לבין התנאים שבהם התעוררנו במהלך הלילה. ואם "לא הכל בסדר", כלומר אם אנחנו  מרגישים שיש שינוי בין התנאים שבהם נרדמנו לבין התנאים שהתעוררנו בהם ביקיצה, אנחנו  מתעוררים בחשש ואפילו בבהלה. כך גם תינוקות. )לדוג'- אם מרדימים תינוק בעגלה או על הידיים או  עם בקבוק ולאחר מכן מניחים אותו בשקט במיטה, ביקיצה הבאה הוא יתעורר בבהלה שהרי לא נרדם  כך בתחילת הלילה( 

אז מהן בעיות שינה? 

 הארגון (ICSD – the International Classification of Sleep Disorders) – המקצועית הספרות לפי הבינלאומי להפרעות שינה. בעיית שינה מורכבת מאחד משני ההיבטים הבאים: 

1 .לתינוק לוקח הרבה זמן להירדם ודורש מכן ניסיונות רבים ומתישים כדי להרדים אותו.
2 .שינה לא רציפה, כאשר אתם צריכים להתערב במהלך הלילה בהרדמת התינוק.

בהרצאות שלי אני שואלת את ההורים "מי נפגע מכך שהתינוק לא ישן?" הם עונים : "אנחנו" או לחילופין "הילדים". ואני משיבה – זו משוואה פשוטה, נפגע מי שלא ישן. 

מדוע חשוב שנלמד את ילדינו לישון טוב כבר מגיל ינקות? 

מעטים יודעים כמה באמת נחוצה לנו שינה רגועה ונינוחה. במיוחד בגילאים הקטנים שבהם מתרחשים תהליכי הגדילה והתפתחות . השינה תורמת להתפתחות המוח ושימור הזיכרון, לחיזוק המערכת  החיסונית. הרוגע והיעילות שלנו במהלך היום תלויה בשינה נינוחה ורציפה התורמת להפרשת הורמונים תקינה. תחשבו איך אתם מתפקדים אחרי לילה ללא שינה. 

שינה רציפה ורגועה מרעננת את המערכת הגופנית שלנו. מחקרים מראים גם על שיפור מצב הרוח ועליה ברמת הביטחון הרגשי.

 בבניית  המערכת החיסונית בנוסף עלולים להיות שיבושים במנגנוני יום ולילה )לדוג' מנגנוני רעב ושובע(, פגיעה  בריכוז, עלייה במשקל ושיבוש בהפרשת ההורמונים השונים. כמו כן הוכח כי הפרעת שינה משפיעה על הבריאות הנפשית והקוגניטיבית. 

אפשר וחשוב ללמד תינוק לישון כבר מגיל צעיר.  

הקושי בשינה מתפתח עם הגיל. ככל שהילד יותר גדול כך ההבנה והתפיסה שלו את המציאות, טובה יותר. אי אפשר "לעבוד עליו" , להרדים אותו בעגלה ולהעבירו למיטה מבלי שישים לב. 

לעודד ילד לשינה זה ליצור לו תנאי סביבה מיטיבים ובטוחים, להיענות לצרכיו, לתמוך בו ולהעביר לו  את התחושה שהכל בסדר ובעיקר להאמין בו שהוא יכול להירדם בכוחות עצמו! 

כדי לעזור לילדכם לישון שינה רגועה במשך לילה שלם ולהירדם באופן רגוע ונינוח נדרשת הכוונה  מדויקת ומותאמת. זאת כמובן לאחר שנשללו בעיות רפואיות ולאחר שנעשה מיפוי בעזרת שאלון  ואיסוף מידע על התינוק, ההורים וההתנהלות השוטפת. )גיל, משקל, בריאות, הרגלים, סדר יום, שלב  התפתחות ועוד.( 

אפשר ליצור שינוי מהיר כאשר ההורים מודעים ובעלי מוטיבציה ! 

כי "לישון זה לא חלום"

אוראל וסרמן

054-2004176

יועצת שינה מוסמכת

B.Ed בחינוך מיוחד והוראה + M.A בייעוץ חינוכי

שיתוף

פוסטים נוספים שיכולים לענייך אותך

כמה שעות תינוק צריך לישון

כמה שעות תינוק צריך לישון?

הרבה אמהות פונות ומנסות להבין – כמה שעות תינוק צריך לישון? הן טוענות שהן לא מצליחות לחבר מחזורי שינה – לעיתים גם ביום וגם בלילה

סדר בשינה של הקטנים

11 טיפים שיעשו לך סדר בשינה של הקטנים

מותשים מהלילות?הרדמות מתישות? הקטנים קמים כל הלילה ואתם לא מבינים מדוע ?לא מעט מדברים ומזכירים את חשיבות טקס השינה כשמדובר בשנת תינוקות. אבל, אני חייבת להודות

אח חדש

אח חדש נולד

כשתינוק נוסף מצטרף למשפחה זה אושר גדול! אך יחד איתו תחושות מעורבות. אח חדש זה "הרעה בתנאים" – כך כותבת עינת נתן בספרה "חיימשלי" (אחת

השאירו פרטים

מחפשת מתנה
מקורית ?

ניתן לרכוש שובר מתנה
לפגישת ייעוץ שינה או
הדרכת הורים כשי
ללידת תינוק חדש

שאלון אבחון

מלאו את הטופס ואחזור אליכם ב24 שעות הקרובות.