fbpx

שינה ביום לעומת שינה בלילה, האם יש הבדל?

שינה ביום לעומת שינה בלילה

בגדול, כן!!! בלילה מופרש הורמון המלטונין שמכונה גם "הורמון החושך". ההורמון מופרש עם רדת החשיכה ועוזר לנו באופן טבעי להירדם ולהיכנס למצב של שינה. בשעות הבוקר, המלטונין מתפרק בגוף וכך הגוף יודע שמתחילים את היום. בגלל פירוק המלטונין ומעבר למצב "יום"  השינה ביום פחות איכותית משנת הלילה. במהלך היום כמעט ואין הפרשה של מלטונין ולכן ההרדמות קשה יותר. 

ההבדל בין שנת יום לשנת לילה היא ששנת היום היא מעין השלמה לשנת הלילה. אצל תינוקות ופעוטות היא דבר טבעי. הגוף שלהם זקוק גם לשינה במהלך היום לצורך גדילה והתפתחות בעוד שאצלנו המבוגרים כבר אין לנו הכרח בה, אך עדיין הצורך בשנת לילה נשמר באופן טבעי. 

אז מה זה המלטונין הזה?

המלטונין הוא בעצם הורמון שמכוון חלק גדול מסדר היום שלנו. הפרשת מלטונין מתגבשת סביב גיל 3 חודשים כאשר מתגבש בגופינו השעון הביולוגי. השעון הביולוגי הוא המנגנון שאחראי על סנכרון פעולות הגוף עם הזמן החיצוני. רמת המלטונין עולה בהדרגה לאורך שעות החשיכה כאשר המלטונין למעשה אחראי על פעילותו של השעון הביולוגי שיוצר הפרדה בגופנו בין פעולות שנדרשות מאיתנו במהלך היום לבין פעולות שנדרשות מאיתנו במהלך הלילה .

ערנות, קשב וריכוז נדרשת מאיתנו במהלך היום. אנחנו גם מרגישים צורך לספק את הרעב במהלך היום (מה שלא נחוש סתם כך מתוך שינה בגלל הורמון הלפטין(הורמון השובע שמופרש בלילה). לעומת זאת, פעולות שנדרשות מאיתנו במהלך הלילה כמו : גדילה (בעיקר אצל תינוקות), התפתחות המוח, גיבוש הזיכרון והלמידה וחיזוק המערכת החיסונית.

מדוע תינוקות ופעוטות זקוקים לשינה גם ביום?

תינוקות זקוקים לשינה נוספת במהלך היום בגלל שתי סיבות עיקריות: גדילתם מואצת והם נמצאים בתהליך למידה מתמשך ואינטנסיבי . בגלל ששני תהליכים אלה מתרחשים בעיקר בזמן שינה, תינוקות נדרשים לשעות שינה נוספות ביום בנוסף לשעות הלילה. בגלל השעון הביולוגי והמלטונין, דחף ההרדמות חלש יותר במהלך היום אך הוא הולך ומצטמצם עם הגיל. עד סביבות גיל 3-4 שבו כמעט ולא נדרשת כלל שינה נוספת במהלך היום.

ולשאלה: אם מחשיכים את החדר במהלך היום, זה עוזר להרדמות? 

כחלק מפעילות סדירה של השעון הביולוגי, הפרשת המלטונין מתרחשת רק בלילה. במהלך היום אנו חשופים לגירויים נוספים כמו קול ורעש. ולכן גם אם מחשיכים את החדר זה לא אותו הדבר. מה שכן , זה יוצר סדר וחיבור ללמידה שכשלילה/חושך, ישנים. בנוסף, במהלך היום הקשב שלנו לגירויים מוגבר כתוצאה מפעולה טבעית של השעון הביולוגי. וזו אחת הסיבות לזמני שינה קצרים יותר ביום מאשר בלילה.
חשוב! אור בחדר בקרבת העין (הראש) יכול לפגוע בהפרשת המלטונין וליצור עוררות. בעקבות זאת חשוב שגם אם יש מנורת לילה בחדר, שלא תהיה ליד ראש התינוק/הילד.

מה קורה אצל תינוקות שלא ישנים טוב במהלך הלילה?

תינוקות או פעוטות עם בעיות שינה מגיעים למצב של עייפות יתר. הילד כל כך עייף שהגוף שלו "נלחם" עם הורמונים שלמעשה אמורים לעורר אותנו במהלך היום. בנוסף לעובדה שלא מופרש מלטונין ביום, יש עודף אנדרנלין מה שמקשה על ההרדמות באופן כללי. מצב כזה עלול לגרור "כדור שלג". היות ואותו ילד יגיע גם ללילה במצב של עייפות יתר או ערנות כי ישן המון במהלך היום.

אז מה עושים?

  1. מקפידים על סדר יום קבוע. גם אם התינוק קטן, אפשר להחליט אל טווח מסויים של בין שעתיים לשלוש שבו מכניסים לשנת לילה. לדוגמה: בין 19:30 ל21:30 משכיבים ללילה.
  2. ביסוס טקס שינה קצר וקבוע.
  3. שמירת סדר יום במהלך היום, להשתדל ארוחות קבועות (גם אם זה תינוק אז כל 2.5 -3 )
  4. ליצור תנאי שינה מיטביים כלומר – חדר חשוך. אם יש מנורת לילה אז לא בקרבת הראש.
  5. במהלך היום להשתדל להחשיך מעט את החדר. (לא "להילחם" עם השינה, תינוק שנרדם באופן עצמאי בלילה יירדם כשייחוש עייפות במהלך היום).
  6. לנתק תלות של גורם חיצוני בהרדמה.

מה שבטוח, הרגלי שינה טובים ונכונים יובילו את הקטנים שלנו להתיידד עם השינה. בשביל להיכנס לשינה נינוחה ורגועה במהלך היום התינוק צריך להירדם בכוחות עצמו בלילה.
כי "לישון זה לא חלום".

אוראל וסרמן

054-524-5665

יועצת שינה מוסמכת

B.Ed בחינוך מיוחד והוראה + M.A בייעוץ חינוכי

שיתוף

פוסטים נוספים שיכולים לענייך אותך

סדר יום לתינוק לפי גיל!

גיל 5-7 ח’ – 3 שינות ביום בגילאים האלה הקטנים עדיין זקוקים ל- 3 שינות ביום. יכול להיות שלקראת גיל 7 חודשים, אתם תשימו לב

כמה שעות תינוק צריך לישון

כמה שעות תינוק צריך לישון?

הרבה אמהות פונות ומנסות להבין – כמה שעות תינוק צריך לישון? הן טוענות שהן לא מצליחות לחבר מחזורי שינה – לעיתים גם ביום וגם בלילה

השאירו פרטים

מחפשת מתנה
מקורית ?

ניתן לרכוש שובר מתנה
לפגישת ייעוץ שינה או
הדרכת הורים כשי
ללידת תינוק חדש

שאלון התאמה

מלאו את הטופס ואחזור אליכם ב24 שעות הקרובות.